lav-en-blog-linkbuilding

Mange virksomheder overser deres blog når det kommer til at ligge en god strategi for linkbuildingen.

Her vil jeg komme ind på hvordan kan bruge bloggen til at lave linkbuilding eksternt og internt.

Ekstern linkbuilding med bloggen

Skriv noget godt indbold der er relevant for din branche og som andre vil linke til.

Det er nemmere sagt end gjort og nok også derfor mange virksomheder ikke fokuserer på denne del, da det kræver at man lige overvejer hvordan man griber det an.

Først og fremmest skal du finde et emne som giver mening for jeres blog og som der er kød nok på, til at der kan skrives et godt blogindlæg om det.

Et godt råd her, er at finde noget med nogle tal og statistikker. Det bedste vil være hvis der kan laves en form for infografik, da studier viser, at infografikker har nemmere ved at få links end almindelige billeder og tekst.

Det kunne også være en god video omkring emnet der støtter op om det indhold du skriver. En video kan du sagtens lave med din telefon, da de nyere telefoners kamera er blevet så godt at de optager i HD kvalitet og lyden er også udemærket.

Det gode ved at lave en video er også den, at du kan uploade videoen til YouTube og Facebook og derved få spredt dit budskab endnu mere og derved øge chancerne for at der er nogen der finder det godt og interessant og måske endda vælger at nævne dig på deres hjemmeside med et link til din virksomheds hjemmeside, Facebook eller YouTbe kanal.

Hvis du vil gøre endnu mere ud af denne del kan det også anbefales at du først laver noget søgeordsanalyse og finder nogle ord der rent faktisk har søgninger og bygger din artikel op omkring dette – på denne måde får du udgivet indhold der udover at virke som linkbait også genererer mere trafik til din side, hvilket er positivt for SEO. Til søgeordsanalyse findes der mange værktøjer. Et af dem er Googles eget https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/ samt http://ubersuggest.org/

Intern linkbuilding med bloggen

Dette er til tider et meget overset punkt i linkbuiloding strategien.

Intern linkbuilding bruges når man linker rundt på selve hjemmesiden. Det kan være at du er tømrer og på undersiden om vinduer nævner du ordet “tag” her er det så oplagt at linke til undersiden der omhandler servicen “tag” hvis du har sådan en selvfølgelig.

Men hvordan bruger man så bloggen til at lave intern linkbuilding?

Princippet er det samme som ovenstående – men her er det hvor du laver helt nyt indhold på bloggen, som er tænkt til at linke internt. Det kaldes også for understøttende content.

Lad os tage et eksempel:

Du har en tømrer virksomhed hvor en af dine service sider er omkring “nye vinduer”.

Siden ranker side 2 på Google og de links du har bygget til siden får den ikke til at rykke side op på side 1.

Det vil her være en god ide at skrive et indlæg til bloggen der kan understøtte og booste “nye vinduer” service siden. Få skrevet en god informativ artikel der har noget med vinduer at gøre – det kunne f.eks være med titlen “5 gode råd til når du skal udskifte vinduer i børneværelset”

På denne måde får du lavet en god informativ artikel, som omhandler det primære søgeord uden at konkurrere med det. Denne artikel får du så udgivet på din blog og linker ind til service siden med nye vinduer.

Mange overser denne mulighed da det virker underligt at det skulle virke at linke internt og derved få bedre placeringer på Google.

Men det virker og flere test viser at nyt content vægtets højt af Google, så længe det har en god længde (her anbefaler jeg +500 ord) og har relevans for selve sidens emne.