15+ år med linkbuilding

Så lang tid tager det, før effekten af linkbuilding kan ses i søgeresultaterne

Kristian Ole Rørbye

Af Kristian Ole Rørbye

Opdateret:

Hvis du, ligesom jeg selv, arbejder med søgemaskineoptimering, har du sikkert anbefalet linkbuilding som et oplagt redskab til at forbedre dine kunders placering på Google eller andre søgemaskiner.

Hvis du har gjort dette, er du sikkert blevet spurgt et utal af gange, hvor lang tid der går, før din kunde har tjent sin investering hjem, eller med andre ord, hvornår man vil kunne se resultatet af investeringen.

Rigtig mange har stillet det spørgsmål, men der findes desværre ikke et svar, der gælder i alle tilfælde. Det eneste der er helt sikkert er dog, at et link ikke påvirker rangeringen på søgemaskinerne med det samme. Desuden er det svært direkte at aflæse det enkelte links påvirkning på søgemaskineresultatet (også kaldet SERP), da der er mange andre faktorer, som eksempelvis on-page optimering, der spiller ind, når din hjemmeside vurderes og rangeres.

Gennem mere end 10 års arbejde med SEO har jeg dog opnået en masse erfaring og haft adgang til en masse data, der måske kan hjælpe til at komme lidt nærmere et godt svar på, hvor lang tid der går, før linkbuilding-effekten viser sig i søgeresultaterne.

Det betyder blandt andet, at jeg har en del hjemmesider, hvor der ikke er blevet lavet de store on-page ændringer i det sidste halve år og hvor det har været begrænset, hvor mange nye links, der er komme til disse sider.

Når man laver sådan en undersøgelse, skal man være opmærksom på, at resultatet kan variere alt efter, hvor stor en keyword difficulty (KD), der er på det keyword, man gerne vil forbedre sin ranking på.

I mine undersøgelser brugte jeg sider med en KD på mellem 20-40 og undersøgte dem på 1-2 forskellige keywords.

Det betyder selvfølgelig, at man ikke bare uden videre kan overføre resultatet af mine undersøgelser til at alle sider på nettet, men det giver alligevel et godt fingerpraj om, hvornår investeringen i linkbuilding begynder at kunne betale sig. Har du godt styr på din SEO, vil mine resultater sandsynligvis ikke komme bag på dig.

I det samlede SEO-billede har et enkelt link allerede fra start en lille til mellem effekt på din ranking i søgemaskinerne. Effekten stiger dog over tid, hvilket gør linkbuilding til en god og langsitet løsning til dit SEO-arbejde. Jo flere links du får, jo større bliver effekten både nu og i fremtiden. Helt grundlæggende fandt jeg dog ud af, at det tager mellem 5-10 uger før du kan se resultatet af din indsats, alt efter hvor aggressivt du kører din linkbuilding.

Dette varierer naturligvis også efter, hvor højt den side du laver linkbuilding på, ligger i søgeresultaterne. Ligger siden på side 1 i forvejen, vil jeg langt fra anbefale at du lover for meget, da det i disse tilfælde sagtens kan tage op til 5-6 måneder, før du vil se en effekt af din linkbuildingindsats. Ligger siden derimod lavere end side 1, mere end halveres tiden før du vil kunne love din kunde et afkast på hans investering.

Jo bedre domæneranking, jo højere effekt har din linkbuilding

Det siger nærmest sig selv, men mine undersøgelser viser det også: hvis du virkelig vil noget med din linkbuilding, skal du bruge links fra gode sider med en høj trust. Enkelte af de sider jeg brugte til mine analyser faldt faktisk midlertidigt i søgeresultaterne, da jeg brugte links fra sider med en domæneranking (DR) på under 25, hvilket dog udlignede sig med tiden.

Som tommelfingerregel vil jeg dog ikke anbefale, at du bruger hverken tid eller penge på sider med en DR på under 25, da det simpelthen ikke giver dig særlig meget for pengene, selvom de til tider godt kan have en mindre effekt. Fælles for alle links er dog, at det tager ca. 10 uger, før de begynder at give udslag i søgeresultaterne. Det er dog min erfaring af jo højere en DR, jo hurtigere effekt har linkbuildingen. Dette kan have noget at gøre med, at Google formodentlig crawler sider med en høj trust oftere end sider med en lav DR.

Det betyder IKKE at du bare kan gå i gang og vil se resultater om 10 uger

Som med så meget andet her i livet tager linkbuilding tid. Især hvis du er seriøs omkring det og gerne vil have de bedste resultater med det lavest mulige resurseforbrug. I det følgende præsenterer jeg kort, hvad man skal overveje, før man kaster sig ud i linkbuilding:

1. Find en god samarbejdspartner

Brug et webbureau: Det nemmeste du kan gøre er at starte din linkbuilding med at hyre et agentur, der kan varetage opgaven. De er pålidelige, har masser af erfaring og har allerede afprøvet deres metoder et utal af gange. Denne løsning er dog også den, der tager længst tid, da det kan tage flere måneder fra du først tager kontakt, til du får afkast på din investering. Dette skyldes at de fleste webbureauer i Danmark er store og bureaukratiske, og hvis du skal have et godt tilbud, kan det derfor tage en hel del tid, før det første link er sat i søen.

Ansæt en SEO-ekspert: En løsning der er en del hurtigere er at hyre en SEO-expert selv, hvis din virksomhed er stor nok til at bære omkostningen. Dette kan meget nemt også vise sig at være en god og langsigtet løsning, da det er min erfaring at mange virksomheder i det lange løb alligevel ender med at ansætte deres egen SEO-expert. Man skal dog tage med i overvejelserne, at det også tager lang tid at finde den rette til jobbet, og hvis ikke man har erfaring inden for branchen kan det være svært at sortere gode ansøgere fra de dårlige. Det går hurtigere når først han/hun er ansat, men det kan sagtens tage rigtig lang tid før du kommer i gang alligevel.

Arbejd med din PR: Hvis du er på udkig efter en hurtig løsning, kan du prøve noget lidt anderledes. Hyrer du i stedet et PR-bureau, kan de hurtigt skaffe dig en masse links, hvilket som udgangspunkt er en god ting. MEN HUSK! – som jeg fandt frem til i mine undersøgelser herover, er der forskel på domænernes kvalitet. Hyrer du et PR-bureau kan du ikke selv styre, hvilken DR (domæneranking) siderne der linker til din side har. At hyre et PR-bureau er dog sjældent nok i sig selv, så du kan nok ikke undgå at skulle tilknytte en eller anden form for SEO-expert, hvis du vil have gode resultater.

2. Udarbejd en god strategi

Når først du har besluttet dig for, hvem der skal hjælpe dig med at få links til din hjemmeside, skal du finde ud af, hvorfor folk skal linke til lige præcis din side. Her er et par gode råd:

Find en side der giver mening for de produkter du sælger: Det er nemmere at få links fra sider, der minder om din egen. Er der blogs, forhandlere, forummer eller lignende, der kan omtale dit produkt, er det en klar fordel, da det virker naturligt at lave links mellem disse sider. Dette afhænger selvfølgelig af hvad du sælger.

Din ekspertise er værdifuld: Som alle andre virksomheder har din virksomhed en unik viden, som folk søger efter i stort eller lille omfang online. Hvis du deler denne viden som eksempelvis gæsteblogger på andre sider eller lignende, vil du for et simpelt indlæg, der ikke tager særlig lang tid at forfatte, kunne få links med en høj værdi, hvilket hurtigt vil give udslag i søgemaskineresultaterne.

Infografikker: Hvis du laver en interessant grafik, gerne i samarbejde med en professionel på området, kan du få en masser delinger og links herigennem. Det kræver selvfølgelig at folk linker hele vejen tilbage til din side, hvilket et PR-bureau kan hjælpe dig med at sikre. Derudover skal du have noget interessant data eller lignende, som kan fange folk interesse.

Artikler og/eller af høj kvalitet: Tekstforfatning af høj kvalitet kan virkelig nå langt ud på internettet, hvis altså man har noget viden, der er interessant at dele. Dette kan være alt lige fra viden om kunderne, salgstal eller interessante fakta, der kan vække folks interesse. Det kan dog sagtens tage lang tid og være dyrt, selvom man ikke har en grafisk designer til at pifte det op, da tekstforfattere af tekst med høj kvalitet er dyre og kræver tid til at lave en grundig research.

3. Kom i gang!

Når først du har fastlagt med hvem og hvordan din linkbuilding skal få succes, skal du være opmærksom på at det kan tage en rum tid, før du får resultater. Dette skyldes at der skal være plads til korrespondancer mellem dig og dine samarbejdspartnere, strategien skal ofte tilpasses og der skal være plads til menneskelige fejl. I enkelte tilfælde har jeg oplevet at der har taget helt op til en måned fra det grundlæggende var på plads, til at det rent faktisk blev ført ud i livet.

Alle tre steps tager med andre ord lang tid, så selvom det tager alt mellem 2,5 og 6 måneder før du kan se resultatet af din linkbuilding, er dette kun en lille del af den samlede tid, du skal regne med at bruge fra starten til slutningen af din kampagne. Isoleret set tager linkbuilding måske ikke så lang tid, men med alle de beslutninger der skal træffes før og efter, kan der sagtens gå lang tid, før du beslutter dig for, at du vil bruge linkbuilding, til du rent faktisk ser et resultat.

Alt i alt skal du derfor ikke sætte næsen op efter, at en forbedring i søgemaskineresultaterne sker inden for det første halve år. Det er måske snarere realistisk, at det går 9-12 måneder fra du begynder at undersøge markedet for samarbejdspartnere, til du begynder at kunne mærke en effekt, hvis altså du befinder dig på første side af søgeresultaterne.

Derfor vil jeg gerne understrege at en investering i søgemaskineoptimering og herunder linkbuilding er en langsigtet investering, hvis du vil have et holdbart resultatet, der virkelig kan rykke ved dit salg. Husk dog altid på at dine konkurrenter også investerer i SEO, så bare fordi du lige pludselig begynder at bruge en smule penge, betyder det ikke at du lige pludselig har fundet vejen til at slå dine konkurrenter, ved at linkebuilde i et par uger eller måneder.

SEO skal holdes ved lige, men hvis du har tålmodighed, vil din investering uden tvivl tjene sig hjem mange gange i fremtiden.

Gnm. bedømmelse 5 / 5. Stjerner: 2

Ingen bedømmelser endnu

2 kommentarer til “Så lang tid tager det, før effekten af linkbuilding kan ses i søgeresultaterne”

  1. Tak for et godt blogindlæg.

    Ja, man må bestemt væbne sig med tålmodighed før at resultatet af ens linkbuilding begynder at tage form. Men på den anden side er der allerede en bonus i selve arbejdet, hvilket handler om synligheden på selve de sites, hvor ens link er delt.

Skriv en kommentar